Lambert Colson

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Lambert Colson (08.09.1985) Lambert starts his musical studies in recorder with Francoise Defours and then with Pedro Memeldorff, Bart Coen, Marleen Leicher, Bruce Dickey and Gebhard David ; Graduating in famous institutions such as the Koninklijk Conservatorium Brussel, The Esmuc in Barcelona, the Schola Cantorum Basiliensis and the HFK in Bremen.

As Both a recorder and a cornetto player, he has been invited to perform with conductors and ensembles such as Scherzi Musicali, Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), Holland Baroque, La Fenice (Jean Tubéry), Pygmalion (Raphaël Pichon), B’rock, Collegium Vocale (Phillipe Herreweghe), Correspondances (Sébastien Daucé), Cappella Meditteranea (Leonardo Garcia Alarcon), Continuum…

He has been running his own artistic projects with his own ensemble InAlto.

In the last years, the recordings of InAlto were highly praised and rewarded by the reviewers all around Europe : Diapason d’Or & Diapason D’Or de l’année 2017, Choc de Classica, 5 stars in Rondo Magazin, the choice of the year in both Libération and Le Monde, Joker Crescendo …

As a researcher, he has been invited to write for la pensée de Midi (Actes Sud).

As a teacher, he was invited to give lectures and masterclasses in the Fondation Royaumont on various topics such as the history of western music notation, Luther and music in the Holy Roman Empire. Besides participating in various masterclasses, he is now teaching cornetto and historical performance practice in the Koninklijk Conservatorium in Brussels as well as in the Haute Ecole de musique in Geneva.

In Addition to his teaching activities, and in a constant will to discover more about performance practice, Lambert Colson is a research fellow in the Koninklijk Conservatorium in Brussels since September 2017 with a focus on instrument making, trying to identify specific models for specific repertoires in several European museums. This research will be presented as a PhD project in 2024.

Unexpected collaborations led him to discover the use of hypnosis within the creation process with the choreographer Catherine Contour. Also interested in developping his musical perspectives on the cornetto, he has worked with contemporary composers such as Zad Moultaka, Fabrice Fitch and Bernard Foccroulle on new compositions, and collaborating with Pop/Rock/Jazz artists such as Shara Worden, Mugison and Efterklang in association with Box collective. Since then, he is been involved in various improvised music projects in collaboration with An Pierlé, Liesa van der Aa, Emmanuel Baily, Xavier Rogé, Adam Woolf, Franck Vagané, Jon Birdsong etc..

FR

Lambert Colson se forme auprès de Françoise Defours, Pedro Memelsdorff, Bart Coen, Marleen Leicher, Bruce Dickey et Gebhard David; notamment au Koninklijk Conservatorium Brussel, à l’ESMUC à Barcelone, à la Schola Cantorum Basiliensis et l’HFK de Brême.

Ses collaborations comptent des ensembles et des chefs tels que  Scherzi Musicali, Le Poème Harmonique (Vincent Dumestre), Holland Baroque, La Fenice (Jean Tubéry), Pygmalion (Raphaël Pichon), B’rock, Collegium Vocale (Phillipe Herreweghe), Correspondances (Sébastien Daucé), Cappella Meditteranea (Leonardo Garcia Alarcon), Continuum…

Il dirige ses propres projets musicaux, directement issus de recherches engagées ces dernières années au sein de son ensemble InAlto. Les enregistrements d’InAlto les plus récents ont été acclamés par la critique européenne : Diapason d’Or & Diapason D’Or de l’année 2017, Choc de Classica, 5 étoiles Rondo Magazin, Joker Crescendo, Cléf d’Or Res Musica, choix de l’année pour Libération et Le Monde…

En tant que chercheur il a été amené à contribuer à la pensée de Midi (Actes Sud).

En tant qu’enseignant, il a été invité à donner conférences et masterclasses à la fondation Royaumont notamment autour de l’histoire de la notation ou de la musique Luthérienne dans la Saint Empire. Il enseigne aujourd’hui le cornet à bouquin, la musique d’ensemble et l’ornementation au Koninklijk Conservatorium de Bruxelles et à la Haute école de musique de Genève.

En perpétuelle recherche sur son instrument, Il poursuit actuellement un cursus de doctorat autour du cornet muet et de son utilisation dans l’Allemagne du 17ème siècle en cotutelle entre Le Koninklijk Conservatorium et la Vrije Universiteit à Bruxelles. La thèse sera présentée publiquement en 2022.

Il est le dédicataire de plusieurs pièces de compositeurs contemporains : Zad Moultaka, Fabrice Fitch, Bernard Foccroulle…

Avide de collaborations inhabituelles, il travaille avec la chorégraphe Catherine Contour et découvre la pratique de l’hypnose; il explore de plus en plus les possibilités offertes par ses instruments dans les musiques actuelles : collaborant avec des artistes tels que Liesa van der Aa, Shara Nova (My Brightest Diamond), Petur Ben, Mugison ou encore Efterklang. Il est aussi l’invité de plusieurs projets de Jazz et d’improvisation avec des artistes tels que Emmanuel Baily, Xavier Rogé, Franck Vagané, Adam Woolf, Jon Birdsong ou encore Eric Vloeimans.