Det Store Bilager – 1634

A royal wedding at the danish court

Ruled by King Christian IV from 1596 to 1648, Denmark is the most powerful nation in northern Europe and on the Baltic sea at the beginning of the 17th century. As a great art lover, Christian IV is known throughout Europe and is sending talented Danish musicians to study abroad, notably in Venice, establishing his reputation as an important patron.

Among musicians dedicating him works or active in Denmark during the first part of his reign are : Orazio Vecchi, Alessandro Orologio, John Dowland, Mogens Pederson, Melchior Borchgrevink, William Brade, Jacob Praetorius etc…

 

 

Despite major difficulties in the second part of his reign such as an economic crisis and the unsuccessful Danish participation in the thirty years war, Christian IV spends his time expanding and embellishing his castle in Rosenborg and aims to end his reign with great musical splendour.

In 1634, he organises the wedding ceremonies of his son Prince Christian with Magdalena Sibylla von Sachsen. He gives the musical direction to the great Heinrich Schütz, an avant-garde protestant composer of his time, mastering the latest techniques and evolutions of Basso-continuo and “Stile rappresentativo”, the perfect artist for such an occasion. Unfortunately, the music for the celebrations is essentially lost. However, two printed collections by Schütz were very probably composed during his stays in Copenhagen : Kleine geistliche Concerten (1636-1639) and the Symphoniae Sacrae (1647). Schütz also meets the famous Johann Schop, violin player from Hamburg, who won a contest against the French Jacques Foucart during the wedding celebrations.

InAlto is presenting here a unique selection of pieces by the great german master of the 17th century, in what could have been a royal wedding mass at the Danish court, with festive music from England and Italy, illustrating the joust and balls in which the best European musicians of their times were gathered.

Music by : Heinrich Schütz, Johann Schop,  Mogens Pederson,  Alessandro Orologio, Heinrich Albert and Mechior Schildt.

Artistic team: 4 singers, 8 instruments (cornetto, violin, 3 trombones, dulcian, lute and organ)

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Un mariage royal à la cour du Danemark

Grande puissance incontestée régnant sur la Baltique et tout le nord de l’Europe, le Danemark est gouverné par le roi Christian IV de 1596 à 1648.   Grand amateur d’art, il est connu à travers toute l’Europe et envoie des musiciens danois talentueux étudier notamment à Venise, contribuant à établir sa réputation de formidable mécène. Parmi les musiciens qui lui rendent hommage ou sont liés à la cour du Danemark au début de son règne : Orazio Vecchi, Alessandro Orologio, John Dowland, Mogens Pederson, Melchior Borchgrevink, William Brade, Jacob Praetorius etc…

La deuxième partie du règne de Christian IV est un période plus difficile. La crise économique le force à faire d’importants sacrifices dans ses dépenses musicales et la chance dans les conflits qui l’opposent à la Suède et à l’Empire semble tourner. Sa participation à la terrible guerre de trente ans était censée faire de lui le plu grand souverain du nord en soutenant l’insurrection des princes protestants, mais il subit une cuisante défaite à Lutter am Barenberge en 1626. Malgré l’ascension graduelle de la Suède comme nouvelle puissance dominante dans la région, Christian IV consacre son temps à l’agrandissement et l’embellissement de son château de Rosenborg et tâche de terminer son règne tout en grandeur sur le plan musical.

En 1634, il organise le mariage de son fils le dauphin Christian avec Magdalena Sibylla de Saxe. Il confie alors la direction musicale au grand maître Heinrich Schütz.  Protestant et avant- gardiste, à la pointe des dernières évolutions intégrant l’utilisation de la basse continue et le « stile rappresentativo » c’est le compositeur rêvé pour un tel évènement. Malheureusement, la musique est essentiellement perdue. Deux collections de motets de Schütz ont pourtant été très certainement composés pendant ses séjours à Copenhague : les Kleine geistliche Concerte (1636-39) et les Symphoniarum sacrarum (1647). Schütz rencontre aussi à cette occasion le célèbre violoniste de Hambourg Johann Schop, qui s’illustre alors dans un concours l’opposant à Jacques Foucart.

InAlto présente dans ce programme une combinaison inédite de pièces du grand maître de la musique Allemande, dans ce qui aurait pu être une messe de mariage à la cour du Danemark, avec de la musique festive venue d’Angleterre et d’Italie, illustrant les bals et les joutes auxquelles s’adonnaient les meilleurs instrumentistes d’Europe réunis pour l’occasion.

Pièces de: Heinrich Schütz, Johann Schop, Mogens Pederson, Alessandro Orologio, Heinrich Albert & Melchior Schildt.

4 chanteurs et 8 instrumentistes (Violon, Cornet, 3 trombones, Dulciane, Théorbe, Orgue)

 

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