Teatro Spirituale

Lent and penance in Rome ca.1600

The « Chiesanuova » was built in Rome in the second half of the 16th century, on the older Santa Maria in Valicella, as the base for the Congregation of the Oratorio, founded by Filippo Neri.

 

 

 

This church holds a special place in music history because it was where the “Rappresentatione di Anima e di Corpo” by Cavalieri (1600) was performed for the first time : first sacred opera, first mention of the “recitar cantando”, first explanations of how to accompany the singers with Basso continuo. It is in that very context of pioneers that InAlto places that program.

L’Archivio della congregazione del’Oratorio di Roma holds, besides the famous Ms031 containing Cavalieri’s Lamentations, is also keeping various other manuscripts linked to the paraliturgical “Spiritual exercises”, typical of the oratorians.

One of these sources is an anonymous manuscript containing a cycle of psalms called since Augustine the penitential psalms, recited throughout the year but of greater importance during lent. Several composers of the 16th century set that cycle to music, notably Lassus, Utenda, Lechner, Croce, A.Gabrieli etc… But that roman source is unique for its written in “recitar cantando”, in “Nuovo stile”.

InAlto is proposing here a probable context for this experimental repertoire of the early 17th century, recreating a typical “spiritual exercise”, a possible ritual around penance and the seven deadly sins, in which each of the psalm finds a meaning and the most strange dissonances deeply touch the listener.

Repertoire :

  • Salmi in recitar cantando « L’Archivio della congregazione del’Oratorio »
  • Laude e Madrigali spirituali : Giovennale Ancina, Luca Marenzio, Antonio Cifra, Paolo Quagliati, Felice Anerio, Giovanni Francesco Anerio.

Artistic team :

  • 4 voices (Soprano, Alto, Tenor, Bass), cornet, 2 trombones, lirone, theorbo and organ. (10 artists)

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Le carême et la pénitence à Rome ca.1600

La “Chiesanuova” est construite à Rome à la fin du 16ème siècle, installé sur l’ancienne Santa maria in Valicella comme siège de la congrégation de l’oratorio, fondée par Filippo Neri.

Cette église a une place bien particulière dans l’histoire de la musique puisqu’elle est le lieu de création de la “Rappresentatione di Anima e di Corpo” de Cavalieri (1600): premier opéra spirituel, première mention du “recitar cantando”, premières explications sur la façon d’accompagner les chanteurs avec la basse continue…

C’est dans ce contexte de pionniers que se place le programme imaginé par InAlto.

L’Archivio della congregazione del’Oratorio di Roma conserve, outre le manuscrit Ms031 contenant les lamentations de Cavalieri, une étonnante source anonyme, un cycle complet de sept psaumes, appelés depuis Saint Augustin « psaumes de la pénitence » et utilisés tout au long de l’année en dehors de la liturgie mais plutôt dans le cadre « d’exercices spirituels ». Plusieurs compositeurs du 16ème siècle se sont essayés à la mise en musique de ce cycle, citons notamment Lassus, Utendal, Lechner, Croce, A.Gabrieli … Mais cette source romaine est absolument unique en son genre puisqu’elle est monodique, écrite en recitar cantando.

InAlto propose ici une mise en contexte unique de ce répertoire expérimental du début du 17ème siècle en recréant, dans la tradition des « exercices spirituels » typiques des oratoriens, un possible rituel autour des sept pêchés capitaux, dans lequel chacun des psaumes de pénitences prend tout son sens, et les dissonances les plus étranges de ce manuscrit bouleversent l’auditeur.

Répertoire :

  • Salmi in recitar cantando « L’Archivio della congregazione del’Oratorio »
  • Laude e Madrigali spirituali : Giovennale Ancina, Luca Marenzio, Antonio Cifra, Paolo Quagliati, Felice Anerio, Giovanni Francesco Anerio.

Equipe artistique :

  • Grand Format :
  • 4 chanteurs (Soprano, Alto, Ténor, Basse), cornet, 3 trombones, lirone, théorbe et orgue. (11 artistes)
  • Mini Format :
  • 2 chanteurs (Soprano, Ténor) cornet, lirone, orgue. (5 artistes)