Song of Songs – Light on light

Sacred love in Christian and Sufi tradition

Considered as one of the most touching set of texts of the Old Testament, the Song of Songs has been interpreted in many different ways by theologists throughout the centuries. The poems speak about love in an exceptionally evocative way and became a symbol of sensuality and sexuality. The traditional catholic reading see it as a metaphor of the love between Christ and the Church, the Hebraic reading, also respected by Lutherans, see it as an ideal model of a perfect love as wished by God.

Many composers of the 16th and 17th century, using the great power of poetry, playing with the multiple and equivoque meanings of the text, used the Song of Songs in their music.

In a very similar poetical and mystical way, Islamic poetry of Sufi roots often mentioned as “light on light” uses the same metaphors to represent love and piety.

This program presents then baroque compositions based on the Song of Songs written by great masters such as Giovanni Bovicelli, Alessandro Grandi, Tarquinio Merula, Giacomo Carissimi… and compositions proposed by the Syrian oud player Khaled Aljaramani on mystical sufi poetry.

In a society in which everyone feels the moral and spiritual chaos around, this program talks about love and its supernatural power, whatever culture, religion or origin it has.

Alice Foccroulle, Soprano
Khaled Aljaramani, Oud and voice
Lambert Colson, cornetto
Liam Byrne, Gamba and Lirone
Justin Glaie and Sofie Vanden Eynde Lutes

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L’amour sacré dans la tradition chrétienne et soufie

Considéré comme l’un des textes les plus touchants de l’Ancien Testament, le Cantique des Cantiques a été interprété de manières très diverses par les théologiens au cours des siècles. Ces poèmes parlent d’amour d’une façon exceptionnellement évocatrice et devinrent un symbole de sensualité et de sexualité. La lecture catholique les voit comme une métaphore de l’amour entre le Christ et l’Eglise, la lecture juive, également partagée par les Luthériens, y voit plutôt un modèle d’Amour parfait souhaité par Dieu.

De nombreux compositeurs du XVIème et XVIIème siècle ont utilisé le Cantique des Cantiques pour son grand pouvoir poétique et mystique, riche de significations multiples et équivoques.
De la même façon, la poésie islamique soufie prend racine dans le Cantique des Cantiques en utilisant ces mêmes métaphores qui représentent l’Amour et la piété.

Ce programme présente des œuvres baroques basées sur le Cantique des Cantiques composées par des maîtres tels que Giovanni Bovicelli, Alessandro Grandi, Tarquinio Merula, Giacomo Carissimi… ainsi que des compositions sur des poésies mystiques soufies proposées par le joueur d’Oud syrien Khaled Aljaramani.

Dans une société où règne un certain chaos moral et spirituel, ce programme parle de l’amour et de son pouvoir surnaturel quel que soit son origine culturelle ou religieuse.

Alice Foccroulle, Soprano
Khaled Aljaramani, Oud et chant
Lambert Colson, Cornet à bouquin
Liam Byrne, Viole de gambe et lirone
Solmund Nystabbak, Luths
Marc Meisel, Orgue

shows

Collegium Musicum

Ronse - De Rore Festival

Ronse - De Rore Festival
In collaboration with Currende o.l.v Erik Van Nevel
#CollegiumMusicum

La liberazione di Venezia

Festival Liaisons Musicales, Marcq en Baroeul (Fr)

Willaert, Gabrieli, Monteverdi, Riccio and Rovetta

Alice Foccroulle et Beatrice Mayo-Felip, sopranos
Reinoud van Mechelen, tenor
Geoffroy Buffières, Basse

Adrien Mabire et Lambert Colson, cornetti
Fabien Moulaert, trombone
Anaïs Ramage, dulcian
Marc Meisel, Organ and Harpsichord

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Concert Mach dich Auf !

Foyer, Théâtre de Namur (B)

J.H.Schein and the Stadpfeiffer tradition in Leipzig

Alice Foccroulle, soprano
Reinoud van Mechelen, tenor
Adrien Mabire et Lambert Colson, cornetti
Guy Hanssen, Fabien Moulaert and Bart Vroomen, Trombones
Anaïs Ramage, Dulcian
Marie-Odile Vigreux , Organ

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